plan kont, polityka rachunkowości, zasady rachunkowości
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 7 (559) z dnia 1.04.2022

Likwidacja środka trwałego wniesionego aportem do spółki

Przy założeniu spółki z o.o. wspólnicy wnieśli wkład niepieniężny (aport) w postaci m.in. budynku, środków transportu i urządzeń. Wniesiony sprzęt jest już w 100% zamortyzowany. Niektóre urządzenia spółka planuje poddać likwidacji. Czy fakt, że zostały one wniesione jako aport, powoduje obowiązek obniżenia kapitału zakładowego przy ich wycofaniu z użytkowania? W jaki sposób dokonać likwidacji zużytych już środków trwałych wniesionych wcześniej aportem?

Wycofanie z używania środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie powoduje zmian w jej kapitale zakładowym. Spółka nie obniża z tego powodu kapitału zakładowego. Likwidację środka trwałego wniesionego aportem przeprowadza się na ogólnych zasadach obowiązujących wszystkie środki trwałe.

W myśl art. 158 § 1 K.s.h., jeśli do spółki jest wnoszony wkład niepieniężny, umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot tego wkładu oraz osobę wspólnika wnoszącego aport, jak również liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów. Jak wynika z art. 158 § 3 K.s.h., przedmiot wkładu pozostaje do wyłącznej dyspozycji zarządu spółki. Otrzymanym w formie aportu środkiem trwałym spółka z o.o. może swobodnie dysponować, tj. wykorzystywać na własne potrzeby w ramach własnej działalności operacyjnej, może go również sprzedać lub przeznaczyć do likwidacji, gdy utraci zdatność do użytkowania lub jego użytkowanie okaże się nieopłacalne.

W księgach rachunkowych wniesienie aportu w postaci środka trwałego polega na zwiększeniu wartości aktywów trwałych (konto 01 "Środki trwałe"). Pod datą wpisu w KRS wartość wniesionego wkładu ujmuje się po stronie Ma konta 80 "Kapitał zakładowy", w korespondencji z kontem rozrachunkowym 24 "Pozostałe rozrachunki" (w analityce: Rozrachunki ze wspólnikiem).

Jeśli spółka podjęła decyzję o likwidacji środka trwałego otrzymanego w formie aportu w związku z utratą zdatności do użytkowania, to zaprzestaje jego ujmowania w księgach rachunkowych, tj. wyłącza go z ewidencji środków trwałych (i ewentualnie przenosi do ewidencji pozabilansowej do czasu jego fizycznej likwidacji) oraz dokonuje kasacji numeru inwentarzowego. Postawienie środka trwałego w stan likwidacji zazwyczaj dokumentuje się dowodem "LT - Likwidacja środka trwałego". Podstawą jego wystawienia może być m.in. pisemna decyzja kierownika jednostki o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji lub protokół komisji likwidacyjnej zatwierdzony przez kierownika jednostki. Jeżeli postawiony w stan likwidacji środek trwały nie jest jeszcze w pełni zamortyzowany, to jego nieumorzoną wartość zalicza się w myśl art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości do pozostałych kosztów operacyjnych.

Ewidencja księgowa likwidacji środka trwałego wniesionego aportem

1. LT - likwidacja środka trwałego nie w pełni zamortyzowanego:

a) wartość początkowa środka trwałego:

- Ma konto 01 "Środki trwałe",

b) dotychczasowe odpisy umorzeniowe środka trwałego:

- Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",

c) nieumorzona wartość środka trwałego:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".

2. LT - likwidacja środka trwałego w całości zamortyzowanego:

- Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
- Ma konto 01 "Środki trwałe".

3. Przeniesienie środka trwałego do ewidencji pozabilansowej (do czasu jego fizycznej likwidacji), zapisem jednostronnym:

- Wn konto 09-1 "Środki trwałe w likwidacji".

Uwaga: Prowadzenie ewidencji pozabilansowej nie jest obowiązkowe. Decyzja w tej sprawie należy do kierownika jednostki.

 Baza przykładów ewidencji księgowej
zdarzeń gospodarczych
www.IndeksKsiegowan.Gofin.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2022
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Plan 
kont z obszernym komentarzem 
bilansowo-podatkowym
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Gofin podpowiada

Kompleksowe opracowania tematyczne

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.